בניית תוכנית עסקית למיזמים וחברות הייטק

החל משלב פיתוח הרעיון הראשוני, יזמים ובעלי חברות נדרשים לעמוד בקצב הולך וגובר של משימות עד למצב בו יש להם עסק מתפקד ורווחי. ואולם, כמו כל מכונה משומת, גם בעולם העסקים יש צורך לבצע פעולות הכנה לקראת הקמה של חברה חדשה, כאשר החשובה ביותר שבהן היא בניית תוכנית עסקית. כדאי ליצור את המסלול בו יתפתח העסק שלכם, אל עבר מטרה מודגרת ובתוך קביעת כללי מסגרת, כבר בשלבי ם הראשוניים לקיומה של החברה. זאת, כדי לנהל את הקמת הבחרה בצורה יעילה ומיטבית, גם אם יהיו לכם כמה אתגרים לאורך הדרך ולהצליח להתמודד איתם בקלות יחסית.

בניית תוכנית עסקית – שלבי העבודה

תהליך בניית תוכנית עסקית, מורכבת מכמה שלבים:

  • היכרות עם הרעיון המרכזי שעומד בבסיס החברה שלכם. מה הוא המוצר או השירות המרכזי אותו אתם רוצים לשווק לקהל.
  • איתור קהל היעד והיכרות עם פלח השוק אותו אתם רוצים לכבוד. ככל שתטיבו להבין את השוק שלכם, כך התוכנית תהיה יותר מדויקת לדרישות השוק.
  • הגדרת התפקידים בתוך החברה. חלוקת האחריות בין השותפים, המנהלים ואנשי הצוות השונים. כמו גם יצירת מחלקות עבודה עם מטרות מוגדרות מראש. כך תבנו את המבנה הארגוני שלכם בצורה ממוסדת כבר משלב הקמת החברה.
  • טיפול בכל הנושא הפיננסי, הגדרת מקורות מימון, חלוקת תקציבים והתמודדות עם מקרים בהם אתם רוצים לפרק שותפויות בתוך החברה.

מוצר מנצח – צריך תוכנית עבודה מנצחת

אתם יכולים להשקיע חודשי פיתוח ארוכים במוצר שלכם, לפרק לפרטים פרטים את דרישות הלקוח ולעבוד קשה מאוד כדי לענות על צרכיו. אבל, ברגע האמת החברה שלכם לא תצליח לפרוס כנפיים. על פי רוב הסיבה הכי ברורה למצבים כאלו היא בעיה אקוטית בתשתיות ההתנהלות הארגונית שלכם. הבחירה להשקיע משאבים בתהליך בניית תוכנית עבודה, מאפשרת לבעלי עסקים רבים להימנע ממצבים אלו, דווקא כי הם יודעים בדיוק מה היא מטרת העל הסופית. על כן, מומלץ לנסות לפצח את השיטה שלכם. אם לא לטובת המוצר שלכם, לפחות לטובת העובדים האחרים בחברה שלכם.